Simplitatea moderna

Publicat February 27, 2017
Autor: admin
Simplitatea moderna
Simplitatea moderna

                                        Simplitatea moderna

In Hollywoodul postbelic, strălucirea era legată mai degrabă de senzualitate decât de rafinament, dar acest lucru s-a schimbat atunci când Audrey Hepburn a apărut în primul ei film american, Roman Holiday, în 1953. Prin intermediul rolului din filmul Sabrina al lui Billy Wilder, în 1954, care prezenta transformarea din fiica stângace a şoferului într-o femeie rafinată, printr-o serie de ţinute fabuloase, statutul ei de simbol stilistic de durată a fost asigurat. Acest film a fost urmat de FunnyFace (deasupra) în 1957. Nedorind să se bazeze pe costumierul hollywoodian Edith Head (1897-1981) pentru garderoba ei din film, Hepburn l-a consultat pe couturierul Hubert de Givenchy (născut în anul 1927), ceea ce a reprezentat începutul unui parteneriat îndelungat, care a atins punctul culminant odată cu Breakfast atTiffany’s (1961), în care Hepburn a purtat arhetipala micuţă rochie neagră (little black dress). Adoptarea de către aceasta a liniei de chemisiere a lui Givenchy şi eleganţa simplă prevestea apropierea minimalismului anilori 6o.

rochie48

Costumele cambrate ale lui Givenchy, create din blocuri de culori vii, încheiate cu un singur nasture sau prin suprapunerea materialului, exemplificau strălucirea croielii simple, nepretenţioase. Deşi indusese couture-ul în garderoba ei personală, ea scotea în evidenţă aceste piese vestimentare în ţinuta de zi cu zi, purtate întotdeauna într-un mod unic: trenciuri strânse bine cu o curea, pantaloni Capri, bluze pe gât negre, din tricot fin, cardigane, balerini şi bentiţe pentru păr, înnodate la spate.

Influenţa lui Hepburn se extindea dincolo de publicul cinematografiei. Prima Doamnă a Statelor Unite din acea perioadă, Jacqueline Kennedy, admira stilul vedetei şi a adoptat ochelarii ei de soare supradimensionaţi, decolteul barcă creat de Givenchy şi profilul strâns pe corp al hainelor. Jackie Kennedy avea numai 31 de ani atunci când soţul ei, John F. Kennedy, a devenit preşedinte, în 1961, astfel devenind cea mai tânără Primă Doamnă din istoria Statelor Unite. Corpul ei slab, androgen, reprezenta apariţia unei noi ere de tinereţe şi vitalitate, iar coafura ei tapată, originală, o făcea să pară mai înaltă. Linia de chemisiere a lui Givenchy îi oferea silueta pe care o prefera, infrastructura hainei fiind croită mai mică decât articolul exterior, formând o carapace. Aceasta crea un curent de aer între straturi şi permitea mişcarea, sugerând discret formele de dedesubt. Etichetat instantaneu drept „lookul Jackie” de presa de modă, sacourile cu mânecă trei sferturi şi scurte, purtate pe deasupra rochiilor linie A fără mâneci, erau accesorizate cu mănuşi albe.

Simplitatea lookului se extindea la hainele protocolare şi Prima Doamnă prefera o siluetă columnară, din materiale luxoase texturate, fără mânecă sau cu un decolteu barcă şi mâneci foarte scurte. A renunţat la modele, blană şi bijuterii, consideră ndu-le îmbătrânite, şi a înlocuit pietrele preţioase fine cu bijuterii false, create de designeri ca Jean Schlumberger (1907-1987). Şiragurile ei triple de perle (dreapta) imitate la scară largă, erau create de Kenneth Jay Lane (născut în anul 1930). Deşi Christian Dior (1905-1957) şi Cristobal Balenciaga (1895-1972)folosiseră anterior pălăria rotundă şi plată, Roy Halston Frowick (1932-1990)—şi apoi modista de la Bergdorf Goodman—a fost cel care a reinterpretat-o, şi însăşi Jackie, care a repoziţionat-o, pentru a sta pe partea din spate a capului. De asemenea, prefera poşeta Chanel 2.55 şi poşeta Gucci cu mâner din bambus, care mai târziu avea să fie cunoscută sub numele „Jackie”. Renunţând la vârfurile ascuţite şi tocurile cui, la modă în acele vremuri, Jackie a popularizat pantofii pump Pilgrim cu tocuri joase (vezi p. 348).

Pentru a pune capăt criticilor referitoare la faptul că dădea bani pe couture-ul european, Jackie l-a numit pe Oleg Cassini (1913-2006) ca designerul ei oficial. Folosea studioul acestuia pentru a acoperi couture-ul pe care a continuat să îl achiziţioneze, în timp ce se sfătuia cu el referitor la ideile pe care ea sau iscoadele ei în ale modei le descoperea prin Europa. Ca fost designer de costume de film, Cassini cunoştea importanţa atragerii publicului şi a inclus detalii care putea fi văzute de la distanţă, cum erau nasturii supradimensionaţi sau o fundă stilizată.

1 Vedeta de cinema Audrey Hepburn poartă o rochie fără bretele Givenchy, în rolul modelului ingenuu din FunnyFace (1957).

2 Jackie Kennedy face o vizită de stat în India (1962). Perlele ei defirmă umplu decolteul en coeur al unei rochii simple din mătase de culoarea caisei, create de Oleg Cassini, care are o singură fundă plată în talie.

2-Tendinte-moda-toamna-iarna-2015-2016Sursa: blackoutlet.ro

BursadeLohn © Copyright 2024, Toate Drepturile Rezervate